Bunların yanı sıra, yapıya ait olup olmadığını bilemediğimiz, ancak
köylülerce son cemaat yerinde bulunduğu ifade edilen ve bugün yapının
kuzey batısındaki dış avlu duvarına yerleştirilmiş olan üçüncü bir
kitabe vardır. Harimin girişinin üstünde yer alan altı satırlık
Osmanlıca kitabe boya ile yazılmıştır. Lütfi adlı bir kişi tarafından
yazıldığı anlaşılan kitabede, yapının inşa tarihi ya da inşa ettiren
kişi hakkında bilgi verilmemiştir. Ayrıca böyle özenle hazırlanmış
mermer bir levha üzerindeki kitabenin boya ile yazılmış olması, bir inşa
kitabesi olmadığı izlenimi uyandırmaktadır.Son cemaat girişindeki
kitabe, yalnızca “sene 77” yazısının okunduğu bir tarih kitabesidir.
Sadece son iki rakamının verilmiş olması, bu tarihin 1077, 1177 ya da
1277 yıllarından birisi olabileceğini düşündürmektedir. Şeklini ve
girişi üzerindeki süslemeleri dikkate aldığımızda, bugünkü son cemaat
yerinin inşası için 1077/1666–67 ya da 117/1763–64 tarihlere uygun
görülmektedir. Bu nedenle söz konusu tarihin 1277/1860–61 olduğunu kabul
etmek yerinde olacaktır. Köylülerce yapının son cemaat yerinde
bulunduğu ifade edilen ve bu gün dış avlu duvarına yerleştirilmiş olan
diğer kitabe, ait olduğu yapının türü ve yaptıranın adı geçmektedir.
1255/1839–40 tarihi, incelemiş olduğumuz cami için uygun bir tarihtir.
Ancak, böyle bir kitabe için camide uygun bir yer
bulunmamaktadır.Yapıdaki Barok karakterli süslemelerin benzerlerinin
batı Anadolu’da XVIII. Yüzyıl ortalarından itibaren görülmesini ve
bugünkü son cemaat yerinin 1860–61 tarihinde inşa edilmiş olmasını
dikkate alarak, yapının XVIII. yy. ortalarından XIX. yy. ortalarına
uzanan bir zaman diliminde inşa edildiğini kabul edebiliriz (Çakmak
1991).
Hükümetönü Camii: Sarayköy İlçesi’nde bulunan cami, uzunlamasına
dikdörtgen planlı bir harim, sundurma şeklinde ahşap tavanlı son cemaat
yeri ve kuzeybatı köşede yer alan minareden meydana gelmiştir. Küçük bir
avlu içinde yer alan caminin güney ve batı cepheleri sokağa, kuzey ve
doğu cepheleri avluya açılmaktadır.
Kuzey cephe ortasında yer alan dikdörtgen kapıdan harime
girilmektedir. Kuzey-güney yönünde dikdörtgen planlı harim, içten düz
ahşap tavan, dıştan kiremit kaplı kırma çatı ile örtülmüştür. Mekan;
doğu, batı ve ve güney duvarlarda açılmış yuvarlak kemerli, dikdörtgen
formlu dokuz pencere ile aydınlanmaktadır.
Güney duvarında, yarım daire kesitli, çeyrek küre kavsaralı mihrap nişi
yer almaktadır. Mihrap, yanlardan akantus yapraklı sütuncelerle
çevrelenmiş, üstte yarım daire tepelikle sonuçlanmıştır. Mihrap nişine,
iki yana açılmış perde
motifi, alınlık kısmına kartuş içinde Allah, tepelik kısmına ise 1323 H.
Tarihi kalem işi olarak işlenmiştir. Güneybatı köşede ahşap minber yer
almaktadır.
Kuzeyde yer alan son cemaat yeri, onarımlar sırasında kısmen kapatılarak
oda haline getirilmiştir. Üzeri ahşap çatı ile örtülüdür. Kuzeybatı
köşede yer alan minare, kübik bir kaide ile başlamaktadır. Kaidenin doğu
cephesinde minareye çıkış kapısı açılmış, üzerine beş satırlık inşa
kitabesi yerleştirilmiştir. Metin kısmı net olarak okunamayan kitabenin
sonunda 1234 H./ 1906 M. tarihi yer almaktadır. Minare silindirik
gövdeli olup, pahlanarak genişleyen şerefe altı, demir parmaklıklı
şerefe korkuluklarından sonra silindirik petek ve konik külah ile
sonuçlanmaktadır.
Yapıda malzeme olarak, beden duvarlarında moloz taş yığma tekniğinde
kullanılmış,
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder